maandag 19 maart 2012

Week 11: De laatste loodjes en de 100ste wandeling

Deze week 5 tochten gewandeld met een totaal van 110 km. Op 18-03-2012 staat het sponsorbedrag van de Wandelaar op € 2410,89 bij 3229 afgelegde kilometers. Een sponsor heeft het bedrag verhoogd, waarvoor onze dank.

13-03-2012 wandeltocht Hechtel, België van 16 km.

Vrije dag dus vroeg uit de veren en wandelen, net voorbij Hechtel en midden in de bossen was de inschrijving, ik was om 06.30 uur aanwezig en kwam al enkele wandelaars tegen die vertrokken, binnen gekomen waren de vrijwilligers nog druk in de weer om alles in gereedheid te brengen en aangezien er niemand bij de kassa zat dacht ik gewoon even rustig te wachten, komt er een Belse madam binnen die recht naar de inschrijftafel loopt en toen ze merkte dat er nog niemand zat blafte ze “Alee was dá hier allemaal, dur zit nog niemand, moete we het misschien zelf vatte”, Ik kon niet nalaten om te zeggen dat het toch ook nog geen 7.00 uur was, dit nam ze mij dus ook niet in dank af maar daar had ik mooi het …….. aan. Een van de vrijwilligers kwam ons toen toch helpen met de verontschuldiging dat de kassier er nog niet was maar als we gepast betaalde dat het dan wel lukte, na deze dame bedankt te hebben ben ik vertrokken. Buiten gekomen was het al licht genoeg om de pijlen te kunnen volgen, eerst een klein stukje over de verharde weg en daarna de bossen in, we liepen op de scheiding van militair terrein waar al gecontroleerd werd dat niemand op verboden grondgebied kwam. Ik hou wel van bos en zand maar ’s morgens om zeven uur al klapzand en heuveltjes dan protesteren zelfs mijn spieren. Met een boog om de inschrijving heen gelopen om aan de andere kant van de grote weg weer verder te gaan waar vlak bij een mooie vijver de eerste controlepost was, ook hier was men nog druk bezig en was de koffie ook nog niet klaar dus doorgelopen voor de volgende lus van 6 kilometer, op deze lus heb ik af en toe in de verte enkele mensen zien lopen en verder was het met uitzondering van de vogeltjes zo stil dat ik enkele keren gestopt ben om hiervan te staan genieten, terug bij de controlepost kreeg ik meteen te horen “nu is de koffie wel klaar”, dus snel een kopje gedronken en weer verder. Het laatste stuk liep meer over de verharde weg, een stukje door een woonwijk en zo naar het eindpunt waar ik mezelf getrakteerd heb op roggebrood en spek met eieren om daarna te vertrekken naar Mol-Gompel voor mijn tweede tocht.

13-03-2012 Wandeltocht Mol, België van 24 km.

10.30 uur vertrokken voor 24 kilometer daar bleek dat deze tocht ook al weer enkele kilometers meer was dan aan gegeven in het boekje, niet erg daar elke kilometer 20 cent extra opbrengt en daar doen we het voor. Binnen honderd meter zaten we al in de blubber, voor mij geen punt maar niet prettig voor de nog oudere wandelaars, ja ik hoor ook bij de oudjes al schatte ze me vandaag 10 jaar jonger dan ik ben. (mooi meegenomen) Vanuit de blubber ging het via woonwijken, bospaadjes en landbouwwegen richting Wezel voor onze eerste controle waar ik gestempeld heb en meteen verder glopen ben, daarna een mooi natuur gebied doorkruist waar ik weer volop heb lopen genieten ook al staat hier aan de rand een mega fabriek waar je de hele tijd tegenaan kijk, maar ook de Belgen moeten ergens hun euro’s verdienen, trouwens op de parking stonden ook Hollandse, Duitse en Ierse auto’s. We liepen voor deze fabriek langs en dan terug langs een vijver waarna we linksaf moesten en na een tiental meters weer rechts maar aangezien ik gewend ben om links te lopen en deze tocht rechts gepijld was moest Gevers terug om nog eens goed te kijken en werd door andere wandelaars weer op het goede spoor gezet. Het was intussen middag geworden en dus bij aankomst op de controlepost maar een kop soep met een broodje genomen. Iets spannends heb ik ook op de volgende 7 kilometer niet meegemaakt, het was gevarieerd terrein en veel bospaden. Aangekomen bij de inschrijfpost was er nog een extra lus voor aan de 24 kilometer te komen, ik ben meteen doorgelopen, om het voetbalveld heen waarna ik op een zeer smal bospad terecht kwam dat eindigde bij het kanaal, langs het kanaal gelopen richting Balen en op zeker moment weer het bos ingedoken, ik mag wel zeggen dat dit een zeer mooie lus was maar de laatste kilometers was het weer bal, regelmatig zeer natte en modderige stukken dus zoeken waar je de voetjes neer kon zetten maar ook dit hebben we overleefd. Dit is een zeer mooie streek maar je weet dat er soms natte, moerasachtige stukken in voorkomen maar ook dat heeft zijn charme. Na nog iets gedronken te hebben op het einde richting Nederland waar ik binnen een half uur weer thuis op de stoep stond.

17-03-2012 Wandeltocht Nieuwrode, België van 20 km.

Zaterdagmorgen besloten om 2 tochten in België te doen i.p.v. naar Bergen op Zoom rijden, het aantal te wandelen kilometers blijft hetzelfde maar het aantal auto kilometers scheelt bijna de helft, ondanks dat het voor Kika is moet ik ook op de kleintjes letten. Eerst maar de tocht lopen welke het verst van huis licht en zorgen dat je vroeg bent i.v.m. parkeren aan de deur, dus dicht bij de inschrijving, het is zalig om vroeg te starten zonder alle drukte. Na een kopje koffie vertrokken en na een paar honderd meter zat ik al op de zandpaden welke overgingen in holle wegen, de zijkanten waren zo hoog dat ik zowel links als rechts van me geen uitzicht had, alleen vooruit had je zicht al waande je jezelf in een tunnel door de begroeing, boven gekomen had ik wel een Who moment, dit was weer volop genieten van het uitzicht. Dit is gewoon een mooie streek met behoorlijke hoogte verschillen, dus voor te beginnen in de ochtend was het behoorlijk pittig en had ik na een tijdje het zweet al op de kop. Aangekomen bij de controle meteen doorgelopen, eerst een beetje door het dorp maar weer snel tussen de velden en de bossen, ook hier had ik een mooi uitzicht daar de weg tegen een heuvelrand lag en je dus kon genieten van de vergezichten, komt hij weer aan met zijn genieten zullen jullie wel denken maar mooi dat het zo is. Ook op de derde lus was het een gevarieerde route, verharde en onverharde wegen, hoogte verschillen, akkers, bos en woongebied, en zo kwam ik na bijna 8 km weer bij de inschrijving om mij af te melden. Gisteren kreeg ik Judith nog op bezoek, zij schreef voorheen een stukje in de uitstraling en kwam nu kijken hoe het de wandelaar vergaan was het afgelopen jaar, ik vertelde dat het lopen nog steeds makkelijk gaat maar het verslag schrijven steeds moeilijker word daar ik het idee heb continu in herhalingen te vallen, Judith vindt dat dit eigenlijk wel mee valt maar ik vind dit het moeilijkste deel van mijn opdracht, laat mij maar lopen, maar beloofd is beloofd dus houd ik het nog wel 6 wandelingen vol.

17-03-2012 Wandeltocht Beverlo, België van 20 km.

Na een half uurtje rijden aangekomen in Beverlo voor mijn tweede tocht vandaag, eerst een parkeerplaats zoeken, er lopen een man en vrouw voor mij naar hun auto, dus even wachten tot de wandelschoenen geruild zijn met normale schoenen en het stel vertrekt, zo parkeerplaats weer niet ver van de inschrijving, eerst even iets eten en dan de 872 wandelaars die me reeds voorgegaan zijn volgen. Het begin was verharde weg door een woonwijk maar al snel zat ik midden in de bossen op echte bospaadjes, heel anders dan vanmorgen daar het hier veel vlakker is over het algemeen, dit klopt niet helemaal want er ligt daar een bult waar je U tegen zegt, eerst om de teriel (afvalberg van de kolenmijn) heen gelopen op het laagste punt, daarna was er wel de mogelijkheid om de teriel te beklimmen maar aangezien deze 3 kilometer niet in de wandeling vielen heb ik het niet gedaan, op een eerdere wandeling heb ik hem wel helemaal beklommen maar in een keer naar boven lopen lukt mij niet meer, dan moet het oudje even stoppen om op adem te komen. Via nog enkele verharde wegen aangekomen bij controle waar de drinkfles bijgevuld is, gestempeld en weer vertrokken voor een lus van bijna 8 kilometer, ook deze lus was weer gevarieerd en liep via Beringen weer richting teriel maar dan aan de andere zijde uitkomend, om zo weer bij dezelfde controlepost uit te komen voor een natje en droogje. Je kon merken dat het al wat later in de middag werd want het was lang niet meer zo drukt als bij de eerste aankomst. Vanaf daar was het nog 6 kilometer terug naar Beverlo, een stuk over verharde wegen maar ook weer landbouw en bospaden. Aangekomen op het eindpunt even kijken hoeveel deelnemers er waren aan deze tocht waren, bijna 1200, dit hadden ze ook verdiend daar het een mooie, goed verzorgde en duidelijke aangegeven tocht was. Waar het eerst zoeken was naar een parkeerplaats was er nu weer ruimte genoeg al kwamen er nog wel mensen die de kleinere afstand nog gingen wandelen, voor mij was het voor een gewone zaterdag wel genoeg, morgen komt er nog een dag.

18-03-2012 Wandeltocht Turnhout, België van 30 km.

Kikawandeling nummer 100

Zondagmorgen vertrokken naar Turnhout voor mijn honderdste Kikawandeling, na inschrijving en enkele mensen begroet te hebben eerst nog een kopje koffie, toen ik hiervan zat te genieten werd ik op mijn schouder getikt door Gust die aanschoof en even later kregen we nog gezelschap van Trees en Els. Toen iedereen de deelnemerskaart ingevuld had en ik de koffie op had zijn we samen vertrokken voor de eerste lus, het begon goed, schoolterrein verlaten en de weg overgestoken zaten we direct in het bos, via dit bos, langs het kanaal en verschillende verharde wegen kwamen we in de villawijk van Vosselaar, hier staan dus echt kasten van huizen. Met nog een 15 minuten voor de boeg werden we ingehaald door André uit Goes waar ik mee verder gelopen ben tot de eerste controlepost, daar de rest ietsje achterop was geraakt heb ik hier gewacht en is André verder gelopen, wij hebben gestempeld en zijn ook weer vertrokken over verharde wegen richting kanaal maar dan in omgekeerde richting, een heel eind het kanaal gevolgd en toen afgedraaid via een woonwijk naar het buiten gebied en met een grote boog weer naar het kanaal en dit overgestoken via voetgangers en fietsers brug. Over vooral verharde wegen met af en toe een lusje over een landbouwweg of bospad bereikten we de tweede controle waar we even een boterham gegeten hebben en wat gedronken. Via een woonwijk opnieuw naar het kanaal en dit overgestoken en linksaf kanaal gevolgd tot de volgende brug, hier kanaal weer overgestoken en rechtsaf waar we een bordje zagen terug naar start, dit kon niet kloppen. Trees heeft toen aan een hardloper die ons eerder die dag al gepasseerd was gevraagd op welke lus hij zat en het bleek dat we dus op de vierde lus zaten in plaats van lus drie, maar hij vertelde dat het ook best verwarrend was en er meer mensen verkeerd gegaan waren bij de eerste brug maar we toch bijna 2 km terug moesten en het kanaal de andere richting in moesten volgen, zo gezegd zo gedaan. Op zeker moment toch het kanaal verlaten en zowaar even in het bos beland maar dit was van korte duur en dan via landbouwwegen weer richting brug waar het fout gegaan was, dit was best een verwarrend punt daar hier vier punten bijeen kwamen, elkaar kruiste en je andere wandelaars op hetzelfde pad tegen kwam. Na het kanaal weer overgestoken te zijn nog een heel stuk door woonwijken om na de extra lus voor de 30 km wandelaars volbracht te hebben weer terug te komen bij de controlepost, we waren weer aan eten en drinken toe. Gust en ik zijn allebei lid van de organiserende wandelclub alleen Gust is een Belg uit deze streek en kent hier veel meer personen dan ik waardoor hij met verschillende mensen aan de praat raakte en de pauze wat uitliep tot Els zei: “als we nu niet gaan komen we niet meer thuis”, dus opgestaan en aan de laatste 5,5 km begonnen over dezelfde weg die we al eerder afgelegd hadden, bij het punt aangekomen waar we onze fout ontdek hadden hoefde we enkel het kanaal maar te blijven volgen tot aan het viaduct en hier linksaf slaan waarna we na een paar honderd meter weer bij de startplaats arriveerde, hier nog even wat gedronken waarna de rest mee naar onze auto liep om te kijken naar de Kika beer die hier een plaatsje op de hoedenplank heeft, Hoppe heeft een actie gedaan met deze beren maar aangezien we er nog enkele over hebben verkopen we deze nu aan en via het personeel, alle drie willen ze ook zo’n zachte knuffelbeer en steunen hiermee ook Kika, dit is ook weer zo’n lieve spontane reactie, bedankt vrienden.


Hieronder het overzicht van de wandelingen van week 11 en de nog te kunnen wandelen tochten in week 12.

11-03-2012
De Harmoniestappers
Mol-Millegem
België
31
3119
13-03-2012
De anjertrippers
Hechtel
België
16
3135
13-03-2012
WSV Mol
Mol-Gompel
België
24
3159
17-03-2012
WSV Holsbeek
Nieuwrode
België
20
3179
17-03-2012
WPG Beringen
Beverlo
België
20
3199
18-03-2012
A.W.S.V. Turnhout
Turnhout
België
30
3229
21-03-2012
Bladel
Nederland
24-03-2012
Beverlo
België
24-03-2012
Genk
België
25-03-2012
Beringen of Beerse
België
Laatste wandeling











Aangezien het Jubileumjaar en dus de Kika wandelingen bijna afgelopen zijn wil ik de sponsoren welke hun sponsorbijdrage nog niet voldaan hebben vragen om dit nu over te maken zodat de balans opgemaakt kan worden bij Hoppe.

Dit geldt niet voor sponsoren welke voor alle gewandelde kilometers in het jubileumjaar gegaan zijn daar er nog 4 wandelingen zijn en hopelijk komen er nog een honderd kilometers bij, ik zal het zeker proberen.

Indien er mensen zijn die vragen hebben over de sponsor bijdrage hoor ik het graag.

Nieuwe sponsoren zijn natuurlijk ook nog altijd welkom.

Uw sponsorbedrag kan overgemaakt worden op rekening: 65.00.20.197

                                                                                                          T.a.v. Hoppe voor Kika

Onder vermelding:                                                                         Sponsor De Wandelaar

Mvgr,
Laurène Gevers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten