donderdag 19 januari 2012

Week 2: Rondje België (80km)

Dit weekend 3 wandelingen gedaan en in totaal 80 km gelopen. Op 15-01-2012 staat het sponsorbedrag van de Wandelaar op € 2123,15 bij 2670 afgelegde kilometers.

14-01-2012 Wandeltocht van 21 km in Meeuwen-Gruitrode, België

Zaterdagmorgen lekker vroeg uit de veren en na een spoed ontbijt om 06.15 uur de auto in en richting Meeuwen bij een temperatuur van 2 graden, na ruim een uur gearriveerd bij startlokatie, inschrijven en nog even een bakje doen voor vertrek. 7.30 uur nog echt donker maar toch vertrokken onder het genot van het gezang van de vogeltjes, lampje erbij en lopen, eerst een stukje over de verharde weg en daarna een mooi bospad in, gelukkig was de ondergrond goed droog hier. Om 08.00 uur was het licht genoeg en kon de zaklamp uit, het was in het begin wel vingerfris maar om 8.30 uur gingen ook de handschoenen uit en in de tas. De tocht was verdeeld in 3 lussen welke allen rond de 7 km waren, de controles waren op een en dezelfde locatie. Bij aankomst voor de eerste controle pakte ik de verkeerde deur en stond midden tussen de dames in de keuken, deze zeiden “nu je toch binnen bent loop maar gewoon door”, hier gestempeld en meteen door voor lus 2. Ook deze lus was gevarieerd maar over het algemeen toch veel bospaden, doordat de paden goed begaanbaar waren schoot het goed op en in no time was ik weer bij de controlepost beland, hier de inwendige mens verzorgt met een broodje en warme chocolade, hier zat ook een van mijn sponsoren, de heer Everaerts. Na deze korte stop weer op pad voor de laatste lus, aangezien ik niets bijzonders meegemaakt heb op deze tocht zal het bij een kort verslagje blijven, wel moet gezegd worden dat de tocht zeer goed gepijlt was. Na nog iets fris gedronken te hebben zat ik om 11.00 uur weer in de auto op weg naar Herselt voor de volgende tocht.

14-01-2012 Wandeltocht van 23 km in Herselt, België
Na een uurtje rijden aangekomen in Herselt voor inschrijving, wat een drukte was het hier binnen, dit klopt wel natuurlijk als je drie lussen hebt en alle pauzes en inschrijving in hetzelfde gebouw zijn. Na inschrijving direct vetrokken voor de lus van 10 km, eerst een beetje door de woonwijk maar al vrij spoedig bevond ik mij weer in de bossen. STOP, eerst een ree over laten steken van het ene bos naar het andere, even wachten want zelden is er een alleen, en jawel nummer twee stak op minder dan 10 meter voor mij ook over, dat is wel zo’n prachtig gezicht. De bospaden waren hier veel natter en vetter dan in Meeuwen maar ik kon toch goed opschieten zodat ik in anderhalf uur weer terug was op de controlepost waar ik 5 meter voor de deur Corry en Wim Baselmans uit Bladel inhaalde welke klaar waren met de tocht en na een kopje koffie weer huiswaarts keerde. Aangezien ik behoorlijk honger had nam ik de frikadellen met warme krieken (kersen) en brood, een kopje koffie om het door te spoelen, dat ging er wel in bij de Wandelaar. Nu de maag weer gevuld was op weg voor de volgende 8 km, na enkele verharde straten zaten we weer snel in de bossen, ook aan deze kant waren de paden drassig, na wat omzwervingen over verharde en onverharde wegen, weilanden, akers en veel bos kwam ik weer bij de controle, direct doorgelopen voor de laatste 5 km, de lus was gelijk aan de andere twee alleen een paar km korter. Na nog iets gedronken te hebben op weg naar huis waar ik na 11 uur afwezigheid weer aankwam.

15-01-2012 Wandeltocht van 36 km in Weelde, België
Zondagmorgen ietsje later vertrokken zodat het zeker licht zou zijn als ik aan mijn wandeling zou beginnen, het was al aardig druk op de parkeerplaatsen in Weelde toen ik daar aan kwam, deze wandeling had twee startplaatsen Weelde en in Poppel bij Mieke Pap waar deze tocht naar vernoemd is.
Na inschrijving vertrokken voor deel 1, amper 500 m aan het stappen kom ik André uit Goes tegen welke al aan zijn tweede lus bezig was, (vroege vogel) het eerste deel ging over verharde wegen waardoor vroeg beginnen een stuk makkelijker wandelt dan meteen de bossen in te gaan, na een tijdje kwamen we dan toch in het bos en de velden terecht waar we toch een uurtje rondgedwaald hebben alvorens naar de molen in Weelde terug te keren waar mijn eerste pauze was, deze molen is op deze dag in werking en kan ook bezichtigd worden. Na een kopje koffie en een boterhammetje van Jet weer verder, eerst richting start maar juist voor de aankomst is er een splitsing waar de 10 km terug gaat naar de start en wij linksaf de velden in draaide op weg naar ‘t Hegse stalleke een afstand van ongeveer 4 km. Aangekomen bij deze controlepost viel het wel op dat veel wandelaars genoten van het zonnetje op het terras, hier heb ik gestempeld en ben door gelopen, van hieruit ging het richting weg Tilburg/Turnhout welke we overstaken naar een particulier landgoed dat opengesteld was voor deze wandeling, dit was genieten daar er een slingerpad tussen twee rijen bomen liep en er ook aan beide zijde een diepe sloot lag, voorbij het landhuis gingen de sloten over in vijvers en liepen we op met mos bedekte oevers, hiervan kan ik met volle teugen genieten. Na het verlaten van dit landgoed zijn we via bossen en akkers naar Poppel gewandeld naar de volgende controlepost bij Mieke Pap. Bij binnenkomst stappen net 2 leden van de Grenslopers op zodat ik meteen een plaatsje had, ik wil net een soepje gaan halen als ik op mijn schouder getikt word, ik kijk om en daar is André uit Goes weer welke komt stempelen en doorloopt voor de laatste 5 km, voor mij wachten er nog ruim 13 km. Toen de soep op was aan de lus langs de AA begonnen die we bereikte via enkele landwegen. Aangekomen bij de AA een splitsing voor de 36 kilometer lopers rechtsaf en de rest links, aangezien de sloten net geveegd waren was het pad bezaaid met riet wat normaal wandelen niet mogelijk maakte en de snelheid dus drastisch naar beneden moest om het recht te houden waarbij ik eenmaal veel geluk had toen ik in de rietstengels bleef hangen en al struikelend steeds dichter bij het water kwam, een beetje geluk hoort er af en toe bij. Op het moment dat we niet verder konden links afslaan en aan de andere kant van de AA via het bos over een smal slingerpaadje waar houthakkers druk bezig waren om bomen om te zagen terug naar de splitsing waar we weer langs de AA liepen terug richting Mieke Pap voor de volgende pauze.
Bij binnenkomst van de controlepost werd ik verwelkomt door twee dames, Toos en Trees beide dorpsgenoten van mij waarmee ik even heb zitten kletsen daar zij benieuwd waren hoever ik met mijn wandelingen gevorderd ben.
Daar de dames heel vroeg in Poppel gestart waren vertrokken zei naar huis en ik voor de laatste kilometers richting Weelde, eerst via het dorp en later over een zandweg welke parallel loopt aan de weg Tilburg/Turnhout welke we later weer overstaken om bij de startplaats  te komen waar ik nog even iets gedronken heb voordat huiswaarts gekeerd ben.
Het was een prachtige wandeling op een stralend zonnige dag.


7-1-2012
Aktivia P.C. Antwerpen
Antwerpen
België
20
2590
14-01-2012
Donderslagtrippers
Meeuwen-Gruitrode
België
21
2611
14-1-2012
Lustige stappers
Herselt
België
23
2634
15-01-2012
De Ravelse Wandelaars
Weelde
België
36
2670







Dit was het verslag van week 2. Tot volgende keer.

De Wandelaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten