maandag 20 februari 2012

Week 7: weer 80 “Kika” km. erbij! Hoeveel wordt het totaal?

Dit weekend 2 tochten gewandeld. Hiermee staat op 19-02-2012 het sponsorbedrag van de Wandelaar op € 2223,57 bij 2864 afgelegde kilometers.

Verslag week 07:

18-02-2012 wandeltocht Linkhout - Lummen, België van 49 km.
Zaterdagmorgen 05.00 uur opstaan (lekker vroeg voor het weekend) en klaar maken voor vertrek naar Lummen in België voor mijn eerste 50 km tocht dit jaar.
Er waren al 142 wandelaars ingeschreven toen ik aan kwam, voor de 50 km kreeg ik nr.103, en jullie denken dat ik een vroege vogel ben maar er is altijd baas boven baas ofwel er zijn er die nog gekker zijn dan ik al denken jullie dat dit niet mogelijk is. Toen de kerkklok 07.00 uur sloeg zaten de eerst 200 meter erop, het was droog, niet koud en ik had er zin in.
De tocht was verdeeld in 7 delen met 3 rustposten welke alle drie tweemaal bezocht moesten worden, het eerste deel werd afgelegd in het donker, maar buiten een doorsteek door het bos liepen we over verharde wegen en fietspaden, het zou achteraf blijken dat ongeveer ¾ van de tocht wel over verharde wegen of paden zou leiden wat zoals jullie intussen wel weten niet helemaal mijn ding is, geef mij maar zand of bospaden. Na 7.9 km eerste rustpost in Zelem waar ik gestempeld heb en direct doorgelopen voor de volgende 6.9 km, buiten gekomen ontmoete ik enkele Belgische wandelaars die deze lus al gelopen hadden. Na 100 m asfalt draaide we de kinderkopjes of kasseien op, ook lekker zo’n voetmassage zo vroeg in de ochtend, deze weg ging over in een zandpad dat mij tussen velden en door bossen voerde en via verharde wegen weer naar de rustpost voor een lekkere kop chocolademelk met een paar boterhammen. Het ging niet slecht want ik vertrok hier weer om 09.30 uur met toch al bijna 15 km in de benen. Weer via de kinderkopjes, even wachten voor een passerende trein, dan naar de splitsing, waar we eerder links af draaide gingen we nu naar rechts richting Lummen via een leuke klim op een bospad op zoek naar onze volgende post voor weer een stempel. Ondanks de verharde wegen liepen we toch veel tussen velden en bossen en was het zoals gewoonlijk genieten van de natuur. 10.40 uur aankomst bij controlepost waar ik de mededeling kreeg dat de volgende lus 9.3 km zou zijn waarop ik antwoorde dan ben ik hier om 12.00 uur weer terug voor de soep. Ook op deze lus waren er weinig bijzonderheden, ik houd van de natuur en kan hier ook volop van genieten ondanks dat de paden wel wat modderiger waren dan in het begin van de tocht. 5 minuten voor 12.00 uur was ik terug bij de controlepost voor mijn welverdiende kop soep met een Belse boterham met Kip-Kap (zult voor de Nederlanders). Na deze pauze ging het na enkele km mis met de route, de meeste wandelaars lopen zoals het hoort links van de weg en zeker als er geen fietspad ligt. We komen op het einde van de weg en moeten links afslaan, iedereen blijft dus links lopen, kijk ik toevallig aan de andere kant van de weg het bos in en zie daar de pijlen hangen, waarschuw de mensen om mij heen dat we het bos in moeten, we steken de weg over en zien het pad wat wij moeten bewandelen ruim 3 meter lager liggen met nog het probleem dat het hier steil naar beneden liep, met wat kunst en vliegwerk is uiteindelijk iedereen weer op de juiste route beland. Dit pad liep door een kloof waar het zeer modderig was maar ook daar komt weer een eind aan en dan is er weer de verharde weg welke mij naar de volgende controlepost voert, hier stempelen en op voor nog een lus van 5.5 km tussen de landerijen om weer bij deze post terug te keren en hier mijn laatste boterhammen naar binnen te werken. Even lekker onderuit zakken met een drankje en dan kunnen we er weer tegen voor de laatste 5 km. Bij de finish afstempelen en nog wat drinken, even kijken hoeveel deelnemers er waren, 1463 om 15.00 uur, en dan richting huis wat niet helemaal droog verliep daar ik in Balen nog een buitje op mijn dak kreeg. Na 11uur onderweg weer thuis en dan snel genieten van een wel verdient bad.

19-02-2012 Wandeltocht Wijbos – Geel, België van 31 km
Zondagmorgen weer voor dag en dauw vertrokken naar ons buurland voor een wandeling van 28 km volgens de papieren, aangekomen in Wijbos eerst inschrijven en toen bleek dat de tocht 24 was met nog een extra lus van 7 km, alle extra kilometers zijn welkom dacht ik. Na een kopje koffie vertrokken voor het gedeelte van 24 km, lampje op mijn hoofd aan daar het om 06.30 nog echt donker is, voor mij liep een Belgisch echtpaar waar ik even bij aanhaakte daar dit in het donker iets prettiger loopt dan alleen, je weet nooit of je een misstap maakt zeker omdat we vrij snel het bos in gingen. Ik raakte aan de praat met de vrouw, of eigenlijk andersom, de vrouw raakte met mij aan de praat, eerst over wandelen en daarna over diverse andere onderwerpen zoals ook het Nederlands en daarna het Belgisch koninklijkhuis waar zij echt geen favoriet van is volgens mij, na een tijdje werd het lichter en heb ik mijn tempo versneld daar de waterval van woorden toch een beetje teveel werd zo vroeg in de morgen. Na nog enkele kilometers gelopen te hebben kwam ik bij de eerste controlepost waar ik mijn stempel gehaald heb en direct doorgelopen ben. De wandeling was zeer afwisselend wat landschap betrof maar ik heb zeker gekregen waar ik gisteren om vroeg, bospaden en zandwegen dus een zachte ondergrond, af en toe wat blubber maar over het algemeen zeer goed. Net voor de splitsing van de 18 en de 24 km werd ik voor de tweede maal ingehaald door opnieuw een Bels echtpaar, de vrouw nam hier de kortste weg daar zij een blessure had en de man sloot zich bij mij aan waarna natuurlijk een gesprek volgde over wandelen, ja je kan uren lopen maar net zoveel tijd over dit onderwerp praten. Binnen anderhalf uur zat er deze lus van 10 km op en was ik toe aan een boterham met iets warms te drinken, het herenigde echtpaar was binnen 5 minuten weer vertrokken daar hij staande een broodje nam en haar pauze er al op zat.  Na deze rust was het nog 8 km naar de start over voornamelijk onverharde paden door bossen en landbouwgebied. Voor ik aan de lus van 7 km begon heb ik mezelf maar getrakteerd op een Belse koek met een warme choco. Toen ik de deur open deed om mijn tocht te vervolgen stond André uit Goes voor mijn neus, ik vroeg of hij zijn rondje al gedaan had waarop hij zei dat de 7 km nog gelopen moest worden, nadat André gestempeld had zijn we samen vertrokken voor dit laatste gedeelte, ook dit was een mooi stuk wat wel meer uit verharde wegen bestond als we tot heden gehad hadden, na een goed uurtje kwamen we weer aan bij het startlokaal waar André nog iets ging drinken en ik huiswaarts gekeerd ben. De hele morgen is het goed en droog weer geweest, en wat denk je ik zat nog geen 3 kilometer in de auto en zit midden in een hagelbui wat later overging in natte sneeuw, zo zie je maar weer het geluk is met de domme zeggen ze altijd.
Nou beste lezers nog 5 weken en dan zit mijn sponsor wandeling erop, ik heb er van genoten en geen moment spijt gehad dat ik hieraan begonnen ben, na 25 maart zal er echt nog wel gewandeld worden maar zeker niet elk weekend zaterdag en zondag de langst mogelijke afstand gelopen worden al is ook wandelen een verslaving.
Tot volgende week dan maar weer.


De Wandelaar
Laurène Gevers


11-02-2012
Samen uit, samen thuis
Heusden-Zolder
België
24
2784
18-052-2012
Horizon Donk
Lummen
België
49
2833
19-02-2012
Bavostappers
Wijbos-Geel
België
31
2864


Geen opmerkingen:

Een reactie posten